Øvelse til en mental pause.

En af de ting jeg ofte støder på i arbejdet med mine kunder, er behovet for at skabe en mental pause.

En mental pause er vigtig. Den giver ro og kan hjælpe dig til fornyet overblik og fokus.

Noget af det, som jeg har hjulpet mange af mine kunder, er en simpel og effektiv vejrtrækningsøvelse.

Og du kan selv gøre det.

Den kan hjælpe kroppen til at slappe af, skabe lidt overskud og hjælpe med at få stoppet tankemylder – den giver dig en mental pause . Og så tager den ikke mere end 1-2 minutter ad gangen. Og det kan gøres i bilen, på kontoret, i sofaen…. Og så tit man har behovet.

Start med at trække vejret og læg mærke til din vejrtrækning. Du skal ånde ind og ud gennem næsen.Læg mærke til, hvordan du trækker vejret. Følg dit åndedræt med din bevidsthed. Læg mærke til, når luften går ind og følg det hele vejen – både ind og ud.

Luften skal helt ned i bunden af lungerne, og du skal derfor bruge maven/mellemgulvet som luftbælg. Fyld maven, når du ånder ind og træk maven ind og op, når du ånder ud.

Lad nu en indånding vare 5 sekunder og hold en kort pause på 2-3 sekunder ved afslutningen af indåndingen. Hold vejrtrækningen jævn både under indånding og under udånding.

Og det samme med udåndingen. 5 sekunder og 2-3 sekunders pause.

Gentag 10 gange – du kan naturligvis gøre det flere gange.

Denne lille øvelse kan både være en del af stressforebyggelsen og af processen med at komme sig efter en stressoverbelastning.

Er du i en situation, hvor du oplever en begyndende vedvarende overbelastning, så skal der sandsynligvis mere til – og har du brug for hjælp, så kontakt mig på tlf. 50997010 eller på email morten@momentalis.dk

God fornøjelse med øvelsen.